Inspirander

Strona główna / Zdrowe przepisy / Diety / Dieta pięciu przemian

Dieta pięciu przemian
 Diety,

Dieta pięciu przemian

23 lutego, 2016

Zasady diety Pięciu Przemian

Według tradycyjnej medycyny chińskiej, będącej źródłem tej diety, każdy z produktów, spożywanych przez człowieka, należy do grupy jednego z 5 smaków: kwaśnego (tzw. Przemiana Drzewa), gorzkiego (Przemiana Ognia), słodkiego (Przemiana Ziemi), ostrego (Przemiana Metalu) lub słonego (Przemiana Wody).

Każde przygotowywane przez nas danie powinno zawierać produkty należące do wszystkich smaków. Wyjątkiem jest smak słodki, który może występować samodzielnie. Smaki słony i kwaśny w żadnej potrawie nie powinny dominować.

Z diety należy wyeliminować biały cukier i produkty wysoko przetworzone. Niezalecane są potrawy ciężkostrawne i surowe. Jeśli jednak nie możemy się im oprzeć, trzeba je równoważyć ziołami.

Kolejność ma znaczenie. Wkładając do garnka produkty, jeśli zaczynamy od gorzkiego, po nim następuje smak słodki, ostry, słony, kwaśny. Gdy zaczynamy od ostrego, po nim czas na słony, kwaśny, gorzki, słodki. Różne produkty o tym samym smaku dodajemy razem.

Dieta zaleca jedzenie zgodnie z porą roku. Lato to czas gotowanych warzyw i sałat, w najróżniejszych konfiguracjach. Jesienią polecane są zboża, chrzan, cebula i wszelkie przyprawy. Zimą potrzebujemy rozgrzewającej energii, pochodzącej z kapusty, roślin strączkowych i ostrych przypraw. Wiosną jemy to, co świeżego oferuje natura. Generalnie zasada jest taka, że daną roślinę jemy głównie wtedy, gdy jest najświeższa (truskawki w czerwcu, szparagi w maju).

Pijemy rano ciepłą wodę, by zachęcić organizm do pracy i zapewnić mu oczyszczenie. O mleku i nabiale można zapomnieć.

Wady i zalety diety Pięciu Przemian

Zalety diety Pięciu Przemian:

  • Dieta pozwala utrzymać właściwą wagę, a także zrzucić nadmiar kilogramów, gdyż skutecznie poprawia przemianę materii.
  • To nie kuracja odchudzająca, a rozwiązanie dla każdego, kto lubi kuchnię orientalną, a zarazem troszczy się o swój układ krążenia i ogólne samopoczucie.
  • Miliony fanów tej starochińskiej metody odżywiania podkreślają, że umożliwia ona powrót do zdrowia nawet osób, które już solidnie nadwyrężyły swoje siły witalne, zapewnia nie tylko smukłą sylwetkę, ale i harmonię ducha.

Wady diety Pięciu Przemian:

  • Poznanie wszelkich zasad i detali tej diety wymaga zaangażowania i starannego studiowania.
  • Nie wiadomo dokładnie ile i w jakim tempie się chudnie (dieta Pięciu Przemian to sposób na życie, a nie klasyczna terapia odchudzająca), a to może zniechęcać do kontynuowania każdej diety.
  • Na przygotowywanie posiłków potrzeba sporo czasu i skupienia (nawet kolejność wkładania produktów do garnka jest określona).
  • Trudno określić kaloryczność i odżywczość poszczególnych dań, gdy kierujemy się wyłącznie ich smakiem.
  • W diecie diety Pięciu Przemian brakuje nabiału. Najwyraźniej nie jest to problem dla Chińczyków, którzy słyną z dobrego zdrowia. Zarazem jednak mleko i jego przetwory wpływają pozytywnie na kości i wzrost, a te u rasy żółtej są raczej mizerne.
  • Dieta diety Pięciu Przemian jest nieco sprzeczna z zaleceniami europejskich dietetyków, negując sens jedzenia surowych warzyw i owoców.
  • Wiele zaleceń jest zaskakujących, choćby ograniczanie spożycia ryb. Problem polega też na tym, że produkty z poszczególnych grup także nie są postrzegane tak samo. Przecież ostrego według Chińczyków ryżu nie da się zawsze zastąpić innym ostrym “daniem”, czyli alkoholem.

Smaki diety Pięciu Przemian

1. Przemiana Ziemi, czyli smak słodki

Produkty tej grupy działają korzystnie na organizm, gdyż zapewniają sporo życiodajnej energii. Potrawy z przewagą smaku słodkiego to zupy jarzynowe, słynne chińskie potrawy duszone mięsno-jarzynowe, a konkretne produkty to oliwa z oliwek, miód, masło, jaja, marchew, dynia, groch, ziemniaki, słodkie owoce, cynamon, kminek, orzechy laskowe, ziarno słonecznika, mleko krowie, majonez, zboża pełnoziarniste, buraki.

Trzeba pamiętać, że w tradycyjnej kuchni chińskiej nie ma wiele mleka i ziemniaków. Ich umieszczenie we właściwej kategorii to już raczej odpowiedź na potrzeby europejskich organizmów.

2. Przemiana Wody, czyli smak słony

Te produkty dodają energii, ale jedzone w niewielkich ilościach. W nadmiarze grożą obrzękami i problemami z przemianą materii. Smak słony to sól, ryby morskie i inne owoce morza, wieprzowina, rośliny strączkowe, orzeszki ziemne, oliwki, proszek do pieczenia, wędliny wędzone i peklowane, zimna woda.

3. Przemiana Metalu, czyli smak ostry

Ma moc rozgrzewającą. Należą do niego przyprawy (poza łagodnymi, ziołowymi), mocne trunki, ale i ryż, owies, indyk, cebula i sery pleśniowe.

4. Przemiana Drzewa, czyli smak kwaśny

W nadmiarze szkodzi. Zaburza, jako to określają znawcy chińskiej medycyny, energię ważnych narządów: wątroby, śledziony i żołądka. Smak kwaśny to ogórki kiszone i kapusta, pomidory, śliwki, pomarańcze, truskawki, niemal cały nabiał (oprócz słodkiego mleka i masła), kurczaki, białe pieczywo. Produkty o smaku kwaśnym mogą być tylko dodatkiem równoważącym potrawę gorzko-ostrą.

5. Przemiana Ognia, czyli smak gorzki

Potrawy wyraźnie gorzkie nie są zalecane osobom żyjącym w stresie. Skutecznie pobudzają krążenie. Należą do nich: kawa, wino czerwone, koniak, herbata czarna i zielona, kakao, ser kozi i owczy, sałaty, kasza gryczana, łagodne przyprawy (tymianek, rozmaryn, cząber, bazylia, papryka słodka, szałwia), baranina, orzechy włoskie, gotowana woda (gorąca).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Dlaczego dietetycy polecają klasyczną dietę 1000 kcal?

Dieta oczyszczająca. Jadłospis na tydzień.

Inne Artykuły: