Inspirander

Strona główna / Styl życia / Jak zmniejszać szanse zakażenia koronawirusem? Jak zwiększyć odporność na koronawirusa?

Jak zmniejszać szanse zakażenia koronawirusem? Jak zwiększyć odporność na koronawirusa?
 Porady,

Jak zmniejszać szanse zakażenia koronawirusem? Jak zwiększyć odporność na koronawirusa?

22 marca, 2020

Świat bez wątpienia zwariował na punkcie koronawirusa, nie musi to jednak dotyczyć większości z nas. Wystarczy skupić się na kilku aspektach naszej codzienności i lepiej zadbać o siebie. Jak zwiększyć odporność? Na to pytanie większość szuka odpowiedzi. Zadaliśmy ekspertom pytanie – jak zwiększyć odporność na koronawirusa.

Walka z koronawirusem? Postaw na dietę

Mówi się powszechnie o braku szczepionki, czy skutecznych leków, a rzekome badania nad ich wynalezieniem mają ciągnąć się miesiącami. Choć słyszy się o epidemii, najważniejsze to zrezygnować z rozsiewania zbędnej paniki, ponieważ aż 90% zakażeń przebiega łagodnie, a kluczem do sukcesu jest nasz układ odpornościowy!

W trosce o system odpornościowy powinniśmy dodać do diety tak zwane pokarmy ostre, do których zaliczamy: chili, chrzan, cynamon, czosnek, imbir czy pieprz. Jak podkreśla ekspertka Tradycyjnej Medycyny ChińskiejPani Monika Dziemidowiczich spożywanie, szczególnie na surowo, pozytywnie wpływa na odnowę błon śluzowych układu oddechowego.

Odpowiednio przemyślana dieta obfita w witaminy A, C i E, bogate są w liczne antyoksydanty wzmocni naszą odporność. 

Najwięcej witaminy A znajduje się w marchwi, batatach, dyni, szpinaku, sałacie, melonie, czy czerwonej papryce, witaminy C w czerwonej papryce, pomarańczy, papai, brukselkach, szpinaku, czarnej porzeczce czy kiwi, zaś witaminy E w ziarnach słonecznika, migdałach, szpinaku, oleju słonecznikowym, jagodach, papryce czerwonej lub orzechach laskowych. Lekkostrawna, kolorowa sałatka, obiad bogaty w gotowane warzywa lub świeżo wyciskany sok nie tylko wzmocnią naszą odporność, ale przyczynią się również do utrzymania odpowiedniej masy ciała i wpłyną pozytywnie na poziomy cholesterolu i cukru.

Pani Agata Kuc – dietetyk z warszawskiej Pracowni Dietetycznej HEVA zaleca, aby do codziennej diety zawitały ponadto kiszonki oraz fermentowane produkty mleczne (niesłodzone), gdyż stanowią one źródło bakterii pomagających utrzymać równowagę flory bakteryjnej w jelitach oraz uszczelniają ściany nabłonka jelitowego co finalnie zapobiega przedostawaniu się szkodliwych substancji chorobotwórczych do krwiobiegu.

Dla zwolenników suplementów diety algi morskie w postaci chlorelli i spiruliny wpłyną pozytywnie na wzrost odporności organizmu. Algi morskie są przykładem „superfoods”, czyli produktów najbogatszych w antyoksydanty, minerały, witaminy oraz liczne rzadziej spotykane substancje prozdrowotne.

WALKA Z KORONAWIRUSEM? POSTAW NA SEN

Długość i jakość snu to kolejny szczególnie istotny aspekt wzmacniania odporności. Zaleca się spać zgodnie z cyklami snu w cichym i ciemnym pomieszczeniu. Cykl snu dzieli się na pięć faz, a obudzenie się w danej fazie będzie rzutowało na to czy obudzimy się pełni energii, czy też zaspani. Średnio jeden taki cykl trwa około 90 minut, dlatego najlepiej jest spać mniej więcej 6 lub 7.5 godziny. Dodać do tego należy czas potrzebny na zaśnięcie.

Wzmacnianie odporności - aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to kolejny element, który powinien stać się naszą rutyną jeżeli chcemy zwiększyć odporność. 

Regularne spacery w ulubionej okolicy, jazda na rowerze lub rolkach, jogging – możliwości jest wiele więcej. Grunt to unikać skupisk ludzi. 

Wystarczy wybrać jedną z nich i poświęcić jej przynajmniej 30 minut dziennie. Regularność szybko objawi się wzrostem odporności i poprawą nastroju.

Skąd bierze się koronawirus?

Koronawirus przenosi się drogą kropelkową. Oznacza to, że jeśli zarażona osoba kaszle lub kicha, pozostawia ona w powietrzu drobne cząsteczki śliny. Ludzie będący blisko takiej osoby narażają własny układ oddechowy. Jeśli taka osoba kichała czy kaszlała np. w autobusie, sama styczność z obecnymi tam nawierzchniami może spowodować infekcję, dlatego właśnie zaleca się szczególnie dokładne mycie rąk i unikanie kontaktu z osobami o osłabionej kondycji zdrowotnej.

Skąd wziął się koronawirus?

Ludzkie koronawirusy to rodzina wirusów, na temat których pierwsze wzmianki sięgają lat 60. XX wieku. W tamtych czasach udało się odizolować i zbadać dwa patogeny (ciało obce wywołujące chorobę) koronawirusów, jednak nie wzbudziły one dalszego zainteresowania badaczy, ponieważ powodowały jedynie łagodne, samoistnie ustępujące przeziębienie.
Historia zmieniła bieg w listopadzie 2002 roku, kiedy to w chińskiej prowincji Guangdong odnotowano pierwsze zakażenie nowym gatunkiem ludzkiego koronawirusa, który w niektórych przypadkach powodował znacznie cięższe choroby, głównie układu oddechowego. Taki bieg wydarzeń zachęcił naukowców do rozpoczęcia intensywnych badań. Ustalono, że w klimacie umiarkowanym ludzkie koronawirusy pojawiają się zimą i wczesną wiosną, a ponadto i co najważniejsze, dowiedziono, że zakażenie koronawirusem zdrowych ludzi w sile wieku zazwyczaj nie wymaga hospitalizacji.


Autor: Mateusz Kmita

Inne Artykuły: