Inspirander

Strona główna / Styl życia / Porady / 5 sposobów na wzmocnienie układu odpornościowego

5 sposobów na wzmocnienie układu odpornościowego
 Porady,

5 sposobów na wzmocnienie układu odpornościowego

30 marca, 2020

Suplementy diety i dobry sen, właściwe jedzenie, ograniczenie prawie do minimum spożywania alkoholu – wszystko to pomoże naszemu ciału w walce z chorobami. Jak najskuteczniej wzmocnić układ odpornościowy?

To pytanie dotyczy obecnie wielu osób. Istnieje wiele sposobów na utrzymanie odporności i unikanie przyjmowania antybiotyków (pomagają tylko w zakażeniach bakteryjnych).

Zebraliśmy pięć skutecznych metod, które pomogą ciału w walce o zdrowie oraz wzmocnią odporność

Przeciwutleniacze w żywności

Witamina C zawsze będzie na szczycie listy pomocników w zapobieganiu przeziębieniom i chorobom wirusowym, ale przeciwutleniacze mogą również stanowić nieocenione wsparcie dla układu odpornościowego. Wraz z nimi umiera mniej komórek i pojawia się więcej białych krwinek (zwalczają infekcje), co jest kluczem do skutecznego ataku na szkodliwe bakterie.

Przeciwutleniacze odgrywają także kluczową rolę w naprawie uszkodzonego DNA i uruchamianiu procesów regeneracyjnych w organizmie. Jeśli wolne rodniki przyczyniają się do reakcji zapalnych w komórkach, wówczas przeciwutleniacze neutralizują je i zmniejszają stan zapalny.

Głównym źródłem przeciwutleniaczy jest jedzenie, dlatego zalecamy dodanie jagód, ciemnej czekolady, karczochów, kawy, fasoli, zielonej herbaty, jabłek, pomidorów, zielonych warzyw i tłustych ryb do listy zakupów.

Czosnek wzmacnia odporność

Znanym od wieków skutecznym lekiem na choroby, który ma wiele leczniczych właściwości, jest czosnek. Nic dziwnego, że od dawna uważany jest za superfood. Aktywny składnik czosnku – allicyna – ma właściwości antybakteryjne i pomaga zapobiegać chorobom i infekcjom. Allicyna zmniejsza stan zapalny, co oznacza, że pozwala układowi odpornościowemu działać tak skutecznie, jak to możliwe.

Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym Journal of Immunology Research pokazuje, że allicyna wpływa również bezpośrednio na wzrost liczby białych krwinek, a one, jak już wiemy, zwalczają wolne rodniki i szkodliwe bakterie. Zalecamy dodawanie czosnku podczas gotowania lub przyjmowanie go w postaci dodatków – witaminy, suplementy.

Zdrowe jelita

Ponad 70 procent immunocytów znajduje się na ściankach jelita, dlatego dobre zdrowie jelit jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Układ trawienny pozwala ciału pozbyć się toksyn zarówno własnych, jak i zewnętrznych.

 

Aby wszelkie toksyny szybko przenikały przez jelita, dodaj do diety więcej błonnika i pełnych ziaren. Błonnik pokarmowy ma jeszcze jedną ważną właściwość: bezpośrednio wpływa na odbudowę mikrobiomu jelitowego. Produkty bogate w błonnik: kasze, pieczywo ciemne, niełuskany ryż, warzywa (zwłaszcza strączkowe).

 

 

I nie zapomnij o wysokiej jakości prebiotykach i probiotykach w postaci suplementów diety.

STAŁY RUCH W WALCE O ZWIĘKSZENIE ODPORNOŚCI

Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym Medicine & Science in Sports & Exercise wykazało, że regularne spacery w szybkim tempie zwiększają krążenie białych krwinek. Głównym zadaniem tych immunocytów jest niszczenie patogenów wywołujących choroby. Podobny pozytywny efekt można również osiągnąć poprzez regularny trening siłowy, ponieważ podwyższa się tętno i temperaturę ciała, a to kolejny ważny element sukcesu w polowaniu na bakterie. Artykuł ten jednak nie tylko zaleca, ale także ostrzega: po 75 minutach każdy trening o wysokiej intensywności powoduje przypływ hormonów, które mogą osłabić układ odpornościowy. Dlatego równowaga między niską a wysoką intensywnością jest kluczem do sukcesu.

ZDROWY SEN NOCNY W WALCE O ODPORNOŚĆ

Wiele wiadomo na temat korzystnych właściwości snu. Jednym z nich jest pozytywny wpływ na układ odpornościowy. Badanie opublikowane w czasopiśmie Pflügers Archiv – European Journal of Physiology dowodzi, że zdrowy sen w połączeniu ze zrównoważonym systemem rytmu dobowego sprzyja wytwarzaniu cytokin przeciwzapalnych (cząsteczek wytwarzanych przez układ odpornościowy) i komórek zabójczych. Wzrasta zatem zdolność naszego organizmu do zwalczania infekcji.

Inne Artykuły: