25. Międzynarodowe Biennale Plakatu: plakat w kontekście
11 czerwca, 201650 lat temu polscy artyści graficy zorganizowali pierwsze na świecie biennale poświęcone sztuce plakatu. Od tego czasu Międzynarodowe Biennale Plakatu stało się jednym z najważniejszych światowych wydarzeń graficznych. Głównym punktem tegorocznej, 25. edycji jest wystawa „Plakat – remediacje”, która odbędzie się w Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Na rozwój sztuki plakatu w ostatnich latach olbrzymi wpływ miały między innymi media elektroniczne. Za sprawą mediów społecznościowych pojawiły się nowe formy przedstawiania treści do tej pory zarezerwowanych dla plakatu. Przykładami tych form są popularne w ostatnich latach memy i gify podbijające internet. W obliczu tak żywiołowych zmian organizatorzy Biennale postanowili odejść od formuły branżowego konkursu na rzecz kuratorskiej wystawy, podejmującej temat funkcjonowania plakatu w rozszerzonej ikonosferze. Kuratorem wystawy został jeden z jurorów poprzedniej edycji Biennale, David Crowley, brytyjski specjalista od sztuki i designu wschodniej Europy, profesor londyńskiej Royal College of Art.
„25. Międzynarodowe Biennale Plakatu jest próbą spojrzenia na kondycję plakatu. Nadaliśmy mu tytuł „Plakat – remediacje” ponieważ chcemy pokazać jego obieg w mediach – kinie, telewizji, prasie i internecie. Reprodukcje plakatów, które spontanicznie przygotowywali demonstranci z ukraińskiego Majdanu w 2013 r., czy ludzie protestujący przeciwko zbrodni w redakcji Charlie Hebdo w Paryżu 2015 r., obiegły cały świat. Nie dlatego, że były eksponowane na ścianach, a dlatego, że ich zdjęcia publikowane były w prasie, udostępniane w mediach społecznościowych i przekazach telewizyjnych. To jest istota remediacji”, – mówi David Crowley.
Wystawa czynna będzie od 11 czerwca do 25 września.
PLAKAT: MARCIN MROSZCZAK „MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA
Plakat: Roman Cieślewicz „Gdy rozum śpi”
Plakat: Małgorzata Gurowska „Welcome to paradise III. Anka Dąbrowska. Fundacja Sztuczna”