Modnie, czy wygodnie, czyli jak ubierać dziecko?
23 października, 2008Wszyscy chcemy żeby nasze pociechy wyglądały ładnie, to ważne dla rodziców, ale nie zawsze dla dzieci. Kiedy maluch zaczyna się przejmować swoim wyglądem i warto ubierać dziecko modnie?
Artykuł pochodzi z miesięcznika
Na nasze pytania odpowiada Dorota Kalinowska, psycholog dziecięcy z pracowni psychoedukacyjnej Nintu w Warszawie
W jakim wieku dziecko zaczyna zdawać sobie sprawę z własnego wyglądu?
Moment, w którym dziecko zaczyna zdawać sobie sprawę z własnego wyglądu jest dość indywidualną sprawą. Na podstawie obserwacji dzieci w przedszkolach, rozmów z ich rodzicami oraz obserwacji moich córek mogę powiedzieć, iż małe dzieci (2-3 letnie) często nie zwracają uwagi na własny wygląd. Przełom następuje w okolicy 4 roku życia, kiedy to wiele dziewczynek przechodzi fazę ?wszystkiego na różowo". Niejednokrotnie także przyozdabiają się sznurami pereł, pierścionkami czy koroną, chcąc upodobnić się do bajkowej wróżki czy cukierkowej księżniczki. Chłopcy natomiast chcą mieć na sobie wizerunek super bohatera, który występuje np. w aktualnym przeboju kinowym. Zdarza się także, że dzieci zobaczą coś ciekawego u rówieśnika i natychmiast muszą to mieć. Moja 4,5 letnia córka podczas zakupów zobaczyła bluzkę i powiedziała: ?mamo, Małgosia ma taką bluzkę z kucykiem, ja też taką chcę mieć!". Wiek 4 lat niesie ze sobą również inne niespodzianki. Dzieci zaczynają ubierać się same, kierując się przede wszystkim własną wyobraźnią i tym co lubią, co im się podoba, doprowadzając często swoich rodziców do białej gorączki. Ilu z Państwa przeżyło sukienkę na ramiączka kiedy na dworze śnieg i mróz, czy spódnicę na spodnie kiedy jest zimno? Im jednak dziecko starsze tym łatwiej wytłumaczyć, że strój jest np. nieadekwatny do panującej pogody. Starsze dzieci 5-6 letnie stają się już małymi indywidualistami. Jednak to również jest granica umowna. Dzieci ubierają się w to, co im się podoba i raczej nie kierują się tym co ma koleżanka czy kolega. Jest wiele dzieci, które przez okres całego wieku przedszkolnego nie zwracają uwagi na swój wygląd, a ubierają się w to, co przygotuje im mama. Należy przy tym pamiętać, że przedszkolaki nie postrzegają siebie jeszcze w takich kategoriach jak dorośli, czyli: ta koszula w paski mnie pogrubia, jestem za niski do tych spodni czy ta spódnica nie pasuje do bluzki.
Czy ubiór ma znaczenie dla rozwoju osobowości dziecka (np. poczucie przynależności do grupy, pewność siebie itp.) i jakie?
Osobowość kształtuje się przez całe nasze życie. Najintensywniej w dzieciństwie i młodości, a na proces ten wpływa środowisko w którym przebywamy. Dlatego też ubiór, nie bezpośrednio, wpływa również na kształtowanie osobowości. Jeśli utożsamiamy się z pewną grupą rówieśniczą, nie chcemy wyglądać inaczej. Dążymy do pewnej spójności w wyglądzie zewnętrznym, w zachowaniu. Jeśli nasz przedszkolak będzie chciał zaprzyjaźnić się z kolegami, którzy uwielbiają gwiezdne wojny, prawdopodobne jest, że również będzie chciał mieć świetlny miecz. W ten sposób dziecko odczuwa przynależność do grupy. Ubiór, zabawki czy zachowanie to elementy łączące dziecko i grupę, do której chce on przynależeć. My, rodzice, również mamy ogromny wpływ na osobowość naszego dziecka. Dając mu możliwość wyboru ubioru, budujemy w nim poczucie pewności siebie. Jeśli pochwalimy dziecko za wybór, wzmacniamy w nim poczucie własnej wartości. Pamiętajmy jednak, że przedszkolak nie ma jeszcze rozwiniętej samoświadomości tak jak nastolatek, dlatego też wpływ ubioru na kształtowanie się osobowości jest znacznie mniejszy u kilkulatka niż u starszego dziecka.
Czy warto ubierać dzieci modnie?
Dzieci w wieku przedszkolnym warto ubierać przede wszystkim praktycznie. Łatwe w pielęgnacji i wygodne ubranie gwarantuje dziecku swobodę ruchu i brak obawy przed zniszczeniem czy ubrudzeniem eleganckiego stroju. Zdarza się, iż rodzice ?strojąc" dzieci do przedszkola mówią: ?uważaj na sukienkę – nie pobrudź jej", ?uważaj, to nowe spodnie, drogo kosztowały – nie siadaj w nich na trawie". Taka postawa powoduje, że dziecko nie może beztrosko się bawić z dziećmi, a na placu zabaw często stoi z boku przyglądając się innym i nie włącza się do wspólnych aktywności. Wygodny, praktyczny i łatwy w czyszczeniu strój ważny jest przede wszystkim w przypadku młodszych dzieci, które często się brudzą: podczas posiłków, prac plastycznych czy zabaw na świeżym powietrzu. Które bawią się aktywnie, przepychają, upadają czy spędzają czas na dywanie. Dla takich maluchów wygląd zewnętrzny nie jest istotny, nie zwracają one uwagi na swój strój, nie porównują się do innych. Pamiętajmy również o tym, że dzieci w przedszkolu uczą się samodzielności w ubieraniu się. Nie utrudniajmy zatem im tej nauki, przez zakładanie fikuśnych strojów – trudnych do samodzielnego nałożenia i zapięcia. Pamiętajmy zatem: przy wyborze ubranka kierujmy się przede wszystkim wygodą naszego dziecka. A nam, rodzicom, ubieranie dziecka praktycznie zaoszczędzi stresu i pracy w przypadku zabrudzenia stroju.
Przeczytaj też: