Logopeda potrzebny od zaraz!
24 maja, 2008Wkażdym rodzicielskim notesie telefonicznym powinien być numer dologopedy – specjalisty, który, równolegle z kontrolami lekarskimi,powinien sprawdzać rozwój mowy dziecka.
Katarzyna Grabowiec – polonista, logopeda w szkolepodstawowej i gimnazjum, pracuje z dziećmi z dysfunkcjami rozwojowymi,współpracuje z przedszkolem integracyjnym
Zapytałamzaprzyjaźnionych rodziców, czyje telefony zapisują w swoich notesach.Wszyscy mają dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, właśnienabyli swoje pierwsze samodzielne mieszkanie, cieszą się, że w rurachnie gra, a dzieci mają oddzielne pokoje. I że może wreszcie ustanąwojny domowe o zabawki i przestrzeń…
Lista ważnych telefonów
Pierwszemiejsce, bezapelacyjnie, zajął numer do hydraulika, a zaraz potem dolekarza. Następne miejsca – równorzędne – to telefony do przedszkola ido szkoły. Nieźle, ale na liście zabrakł o ważnego specjalisty, czylilogopedy, który, równolegle z kontrolami lekarskimi, powinien sprawdzaćrozwój mowy dziecka. Co niepokojące, nie miała go żadna z pytanychosób. Czy to oznacza, że wszyscy rodzice bagatelizują problem mowy?
Nie przegap kontroli
Dotrzeciego roku życia dziecko pozostaje najczęściej pod opieką mamy,babci lub opiekunki. Widzimy na co dzień jego rozwój motoryczny ispołeczny. Cieszymy się każdym słowem, a szczególnie tym zabawnieprzekręconym – rozczula nas, gdy nasz maluch, poznając świat, samtworzy różne określenia.
Jest to naturalny rozwójmowy, jednak powinniśmy sprawdzić, czy narządy artykulacyjne sąprzygotowane do prawidłowej pracy. Wizyta u logopedy jest koniecznanawet wtedy, gdy wydaje się, że wszystko jest w porządku. Niestety, niekażdy to wie i często dziecko trafia po raz pierwszy do logopedydopiero w przedszkolu.
Lepiej późno niż wcale
Każdyprzedszkolak jest badany przez logopedę zatrudnionego w placówce.Dobrze, jeśli ma trzy lata lub jest niewiele starszy – wówczasustalenie dysfunkcji (jeśli istnieje) jest w miarę wczesne i możnarozpocząć ćwiczenia, które wspomogą pracę aparatu artykulacyjnego irozwój mowy. Bywa jednak, że do przedszkola przychodzą dzieci 6-letnie,z już utrwalonymi wzorcami artykulacyjnymi, nie zawsze prawidłowymi.Oczywiście również będą zdiagnozowane przez logopedę, ale o kilka latza późno. ćwiczenia zastosowane u małego dziecka przynoszą szybszeefekty. Te same ćwiczenia u starszaka okażą się niestety mniejskuteczne, a na osiągnięcia wymówień prawidłowych trzeba będziepoświęcić więcej czasu i cierpliwości. Jednak i tak trzeba i wartopopracować!
Co niepokoi logopedę?
Specjalistaobserwuje, jak pracują mięsień języka, wargi, policzki. Czy wysuniętyna dolną wargę język jest oznaką skupienia przy rysowaniu czy obcinaniufrędzli serwety, czy też wynika to z jego wiotkości. Dlaczego usta sąciągle uchylone, nawet wtedy, gdy dziecko nie ma kataru. Dlaczegotrzylatek jeszcze nie żuje kotlecika lub jabłka, a sprawne połykaniepokarmów i śliny sprawia mu trudność.
Pamiętaj o współpracy
Postawieniediagnozy przez logopedę jest pierwszym krokiem. Kolejny – to dobranieodpowiednich ćwiczeń, które usprawnią narządy artykulacyjne i usunąnieprawidłowości wymowy. Niezmiernie ważna jest tu systematyczność -dziecko powinno wykonywać zadane ćwiczenia codziennie. Dlatego ważnejest, by rodzice konsultowali się z przedszkolnym logopedą i uczylisię, jak wykonywać z dzieckiem ćwiczenia. Rodzice stają się więcdomowymi terapeutami mowy.
Dlaczego terapia logopedyczna jest ważna
DrodzyRodzice – logopeda powinien towarzyszyć dziecku już w jego pierwszychmiesiącach życia i nie dotyczy to tylko dzieci z tzw. grup ryzyka.Jeśli, niestety, tak się nie stało, należy tym bardziej sumiennie zająćsię problemem teraz, gdy dziecko jest w przedszkolu. Dobra opiekaspecjalisty, systematycznie wykonywanie ćwiczeń, niebagatelizowaniedziecięcych problemów z mową – to pozwoli na harmonijny rozwój dziecka,a potem młodego człowieka.
Terapia logopedyczna nieboli, a im wcześniej rozpoczęta, tym szybciej da radość maluchowi,zniweluje u starszego dziecka poczucie inności, spowoduje ożywieniekontaktów z grupą rówieśniczą. Potraktujmy ćwiczenia logopedyczne jakskuteczną pigułkę na „choróbsko”, które może bardzo skomplikować życie,uniemożliwić czy utrudnić dziecku wykonywanie w przyszłości wieluzawodów, a któremu można łatwo zapobiec – byle wcześnie!
Brak kontroli logopedycznej może spowodować:
– trwałe wady wymowy, np. jąkanie, seplenienie,
– nieprawidłowe oddychanie,
– nieprawidłowe żucie i połykanie,
– problemy w kontaktach z rówieśnikami i w życiu dorosłym.
Co powinno Cię zaniepokoić:
– w niemowlęctwie brak gaworzenia,
– brak tworzenia swoistej mowy dziecięcej, wyrazów, zdań,
– ciągle uchylone usta,
– język wysunięty na dolne zęby lub wargę,
– ślinienie (poza okresem ząbkowania).
Pamiętaj!
– skontaktuj się z logopedą,
– omów problemy swojego dziecka,
– zapoznaj się z zestawem ćwiczeń,
– naucz się, jak prawidłowo je wykonywać,
– dopilnuj, by dziecko nie zaniedbywało ćwiczeń,
– ale nie dręcz go ćwiczeniami – zrób z tego zabawę, w którą włączy się mama, tata, babcia, czy rodzeństwo