Jak tłumaczyć dziecku.., czyli ściąga dla rodzica
3 listopada, 2008Artykuł pochodzi z miesięcznika
Bez przerwy prosisz dziecko, żeby myło ręce, korzystało z chusteczki do nosa, przykrywało usta podczas kaszlu i to nie działa? Zobacz, jak za pomocą prostych eksperymentów pomożesz maluchowi uzmysłowić, dlaczego to wszystko jest takie ważne.
Tatiana Ziemkowska
Dlaczego trzeba dokładnie myć ręce
Jak pokazać? Kup w sklepie papierniczym sypki brokat. Nasyp odrobinę pyłu na dłonie malucha i poproś, żeby go sobie dokładnie rozsmarował. Pozwól dziecku pochodzić z błyszczącymi rączkami po mieszkaniu – niech dotyka klamki, drzwi, szafki i inne sprzęty. Na wszystkich przedmiotach, które dotknie malec, pozostaną drobinki brokatu – ?bakterie". Uzbrój się w cierpliwość, ponieważ niebawem trzeba będzie to wszystko umyć.
Jak tłumaczyć? Powiedz dziecku, że tak samo jak drobinki brokatu, do rąk przyklejają się bakterie, które są wszędzie (pokaż mu ślady brokatu na przedmiotach, które ono dotykało). Teraz poproś, żeby malec opłukał rączki zwykłą wodą – zobaczycie, że brokat nie ustępuje tak prędko. Na koniec poradź dziecku dokładnie umyć rączki z mydłem. Teraz dla malca stanie się jasne, że do dokładnego umycia rąk potrzeba mydła i sporej ilości wody.
Dlaczego trzeba jeść warzywa i owoce
Jak pokazać? Przygotuj cukierki, chipsy, jabłko pokrojone w kostkę i masło orzechowe. Zaproponuj dziecku zabawę w budowanie domków z tych produktów. Zbudujcie razem domek z chipsów i cukierków i domek z ?jabłkowych cegiełek". Gdy wasze ?budynki" będą gotowe, niech maluch dmuchnie na każdy z nich.
Jak tłumaczyć? Domek z chipsów i cukierek rozpadł się, gdy tylko dziecko na niego dmuchnęło. Powiedz malcowi, że zdrowa żywność jest potrzebna po to, żeby jego organizm był tak mocny jak domek z owoców i masła orzechowego. A cukierki i chipsy nie są dobrym jedzeniem, jeśli dziecko chce być silne i zdrowe.
Dlaczego trzeba przykrywać usta
Jak pokazać? Przygotuj odrobinę mąki. Nasyp jej trochę na dłonie dziecka i poproś, żeby na nią dmuchnęło. Zwróć uwagę malca na to, jak rozprzestrzenia się dookoła mączny pył. Nasyp na dłonie dziecka jeszcze raz mąkę, ale tym razem do jego buzi przyłóż chusteczkę i poproś żeby jeszcze raz dmuchnęło. Zobaczycie, że tym razem mąka prawie w całości pozostanie na swoim miejscu.
Jak tłumaczyć? Powiedz dziecku, że tak jak mąka w pierwszym przypadku, rozprzestrzeniają się z jego ust miliony bakterii, jeśli kaszle lub kicha nie przykrywając ust. Dlatego musimy zrobić wszystko, by je ?złapać". Po to używamy chusteczek do nosa lub przykrywamy usta ręką.
Dlaczego trzeba pić wodę
Jak pokazać? Przygotuj bezbarwną szklankę lub wazon, napełnij ją wodą, do której dodaj barwnik spożywczy lub kilka kropel kolorowego atramentu. Wymieszaj. Do zabarwionej wody wstaw łodygę selera lub stokrotkę. Przez kolejnych kilka dni dziecko będzie mogło zaobserwować jak zmienia się kolor kwiatka lub łodygi.
Jak tłumaczyć? To dobry sposób, żeby naocznie pokazać dziecku, jak roślina pije. Powiedz mu, że tak jak w przypadku spragnionej łodygi, on również musi dużo pić, bo traci wodę biegając , skacząc i bawiąc się z kolegami. Wytłumacz dziecku, że woda, trafiając do jego buzi, rozchodzi się po całym jego ciele aż do koniuszków palców, tak samo jak było widać w przypadku łodygi.
Dlaczego trzeba spać
Jak pokazać? Zaproponuj dziecku zabawę w ?kto dłużej wytrzyma bez mrugania". Po jakimś czasie jedno z was nie wytrzyma, a maluch uzmysłowi sobie, że bez mrugania oczka zaczęły boleć i łzawić.
Jak tłumaczyć? Wyjaśnij dziecku, po co mrugamy – jest to mały odpoczynek dla oczu. Nie mogąc mrugać przez jakiś czas oczka są bardzo zmęczone. Powiedz dziecku, że nie śpiąc wystarczająco długo, jego organizm też będzie bardzo słaby i zmęczony.
Czy wiesz, ile snu potrzebuje dziecko?
Dorota Kalinowska, psycholog z pracowni psychoedukacyjnej Nintu:
Każde dziecko jest inne, dlatego też długość snu reguluje według własnych potrzeb. Nie mniej jednak przyjmuje się, iż dzieci w wieku przedszkolnym powinny spać około 11 – 13 godzin, a dzieci w wieku szkolnym około 8 – 10 godzin. Często młodsze dzieci dla dobrego funkcjonowania potrzebują także drzemki popołudniowej. Ważne jest, aby dzieci spały tak długo i dobrze, aby po przebudzeniu były uśmiechnięte, wesołe, rześkie i energiczne. To jest bowiem wyznacznik wartości snu naszej pociechy, a nie sen dziecka naszej koleżanki czy podawane normy. Konsekwencjami niedosypiania dzieci mogą być między innymi: gorszy rozwój, osłabienie organizmu, rozdrażnienie, nadwrażliwość sensoryczna, problemy z zachowaniem (m.in. dobrze znane wielu rodzicom ?marudzenie", płaczliwość, złość) czy pogorszenie koncentracji. A to z kolei prowadzi do gorszego funkcjonowania w przedszkolu czy szkole. Ciekawych wyników dostarczyły także niedawno przeprowadzone badania naukowe nad snem u dzieci. Udowodniono bowiem, że zła jakość snu w dzieciństwie jest znaczącym czynnikiem, który wpływa na otyłość we wczesnej dorosłości.
Przeczytaj też:
- Dwulatki. Motoryka i zabawa
- Dwulatki. Socjalizacja i emocje
- Rozwój mowy
- Jak mówić do dwulatka
- Gdy sen nie przychodzi
- 6 sposobów na wyciszenie dziecka przed snem
- Jak poradzić sobie z małym złośnikiem
foto: istockphoto.com