Inspirander

Strona główna / TEMAT DNIA / Niezawodne sposoby na stres

 DOBRE SAMOPOCZUCIE,

Niezawodne sposoby na stres

25 sierpnia, 2020

W życiu przytrafiają nam się różne sytuacje. Z niektórymi nasz organizm radzi sobie bez problemu, inne wywołują duże emocje i stres. Wraz z wiekiem zauważamy, że życie coraz bardziej się komplikuje, przynosząc więcej chwil, na które negatywnie reagujemy. Dlatego warto nauczyć się z nimi radzić i poznać niezawodne sposoby na stres.

Szybko rozwijający się świat, kariera, praca, pośpiech, obowiązki, wymagania, oczekiwania i rozczarowania sprawiły, że stres stał się codziennością. Nieumiejętność poradzenia sobie z wymagającymi sytuacjami sprawia, iż organizm reaguje napięciem psychicznym. Znając już uczucie stresu, zaczęliśmy je badać i uczyć się z nim walczyć.

Stres potrafi przewrócić do góry nogami wszystkie dziedziny naszego życia – zawodowe, społeczne i rodzinne. Nauka rusza nam z pomocą, dając wskazówki, by dni były lżejsze, praca produktywna, odpoczynek głęboki, a harmonia życia niezaburzona.

Zdjęcie: IG @mvb

SPOSOBY NA STRES – STRES, PRZYJACIEL I WRÓG

Stres potrafi być przyjacielem, jeśli nie przekracza naszego progu odporności. Jego mała dawka sprawia, że wzrasta koncentracja i motywacja do działania. Jednak gdy stres dopada nas nieokiełznany i wzburzony, zostawia gniew, lęk, frustrację, a nawet może powodować agresję lub zamknięcie w sobie. W związku z tak dużym natężeniem stresu w dzisiejszym szybkim trybie życia, może on mieć także długotrwałe skutki, powodując różnego rodzaju choroby. Co więc zrobić, by takich stanów uniknąć, by nie dać się stresowi i zbudować w sobie świadomą siłę?

SPOSOBY NA STRES – ODPOCZYNEK

Stres oddziałuje bardzo różnie i indywidualnie, każdy więc musi odnaleźć swoją filozofię i energię, by z nim walczyć. Niektóre otchłanie ludzkiego umysłu zostały już jednak zdobyte i pokazały, że istnieje parę niezawodnych metod na stres. Odsunięcie stresującej sprawy na bok i nabranie sił poprzez odpoczynek, na przykład relaksującą kąpiel, wypicie ziół czy wyjście ze znajomymi, pozwoli nam odciążyć umysł. Przyjdzie nam się jednak w końcu zmierzyć się z prześladującym zadaniem, dlatego po regeneracji myśli warto zastanowić się głęboko, przyjąć taktykę i podejść do danej sytuacji bardziej świadomie i ze spokojem.

SPOSOBY NA STRES – SZYBKA REAKCJA, WDECH I WYDECH

Jeśli sytuacja weźmie nas z zaskoczenia, naszą mocną bronią może być oddech. W momencie stresu oddech staje się płytki, mózg gorzej dotleniony, a sytuacja, w której mieliśmy walczyć, nie do opanowania. Nasz osłabiony umysł zaczyna tworzyć myśli i wyobrażenia o przerażającej rzeczywistości. Regulując wdech i wydech, spokojnie oceniając to, co się dzieje, znowu wrócimy do opanowania, a oddech będzie kontrolowany – tak jak sytuacja, w której się znaleźliśmy. Czasem nasz umysł potrzebuje nawet mocnego bodźca, który go otrzeźwi i pozwoli działać – może to być np. opłukanie twarzy zimną wodą.

SPOSOBY NA STRES – WYSIŁEK FIZYCZNY

Gdy natłok wydarzeń i emocji daje się we znaki, warto taką energię przekuć w coś pozytywnego. Potrzeba odstresowania i odreagowania jest siłą napędową dla wysiłku fizycznego. Głowa staje się lżejsza a wirujące emocje wypocone na boisku.
Oprócz mocnego wycisku, który daje upust emocjom i pozwala odreagować stresujące chwile, warto skupić się też na ćwiczeniach relaksacyjnych. Pełnym wydaniem technik rozluźniających i rozciągających jest oczywiście joga, jednak można zaczerpnąć z niej parę ruchów, by poczuć się lepiej.

Podstawa to głęboki, spokojny oddech. Następnie dokładnie wykonujemy poniższe ćwiczenia:

– Ramiona podnosimy w górę i opuszczamy w dół, jakbyśmy chcieli dotknąć nimi uszu.
– Rozciągamy mięśnie – wyciągamy ciało, jakbyśmy chcieli, żeby stało się dłuższe.

Ćwiczeń jest bardzo wiele, można wykonywać je na siedzące lub siedząco. Warto stosować je w punktach, gdzie czujemy się spięci. W ten sposób rozluźniamy spięte mięśnie i redukujemy uczucie stresu. Bardzo dobrą techniką rozluźniającą jest również tajski masaż, który pobudza krążenie i wprowadza w błogi stan.

Zdjęcie: IG @mvb

SPOSOBY NA STRES – POZNAJ SIEBIE

Najważniejsze jednak, by do stresu podchodzić świadomie i indywidualnie. Należy poznać swoje reakcje, zaobserwować przyczyny i skutki stresu. Wtedy można zacząć pracować nad zwalczaniem stresu – poprawić jakość regeneracji, redukować napięcie stresowe i zwiększyć koncentrację. Omówione przez nas techniki pozwolą osiągnąć równowagę wewnętrzną oraz przywrócą doskonałą, niczym niezaburzoną harmonię. Stres jest nierozerwalnie związany z samopoczuciem. Jeśli zadbamy o jakość naszego życia, stresowi trudniej będzie w nas uderzyć. Dlatego tak ważna jest nieustanna praca nad sobą – by czuć się silnym nie tylko fizycznie, ale także psychicznie.

Teskt: Stanisław Majewski

Inne Artykuły: