Inspirander

Strona główna / TEMAT DNIA / Napary i zioła – wszystko na dobry sen

 Przepisy na koktajle,

Napary i zioła – wszystko na dobry sen

4 sierpnia, 2020

Obciążający stres, nieustanne życie w biegu oraz przewlekłe przemęczenie nierzadko skutkują nieprzespanymi nocami.

Czy istnieją nieinwazyjne sposoby na zwalczenie problemów z zasypianiem?

Zioła, napary i herbaty na sen, które powstają na bazie naturalnych składników, mają zbawienny wpływ na Twój organizm. W przeciwieństwie do aptecznych preparatów nasennych, nie obciążają wątroby ani żołądka. Ich odprężające i kojące właściwości pobudzają produkcję hormonu umożliwiającego zdrowy sen – odpowiedni poziom melatoniny zapewnia komfort podczas wieczornego odpoczynku.

Po wypiciu aromatycznych i leczniczych naparów z pewnością obudzisz się wypoczęta i pełna energii na nadchodzący dzień!

Herbarium na zdrowy, spokojny sen

Oto lista ziół, naparów i herbat, których spożycie pomoże Ci zwalczyć bezsenność. Wybór naszej redakcji z pewnością pozwoli Ci zapomnieć o wszelkich problemach, ukoić skołatane nerwy oraz beztrosko oddać się w objęcia Morfeusza…

1. Melisa na zdrowy sen – uznawana jest za najpopularniejszy środek nasenny i uspokajający. Szeroki wachlarz leczniczych właściwości lekko cytrynowego suszu łagodzi uczucie niepokoju oraz rozluźnia napięcie mięśniowe, tym samym umożliwiając szybsze zaśnięcie oraz osiągniecie dobrej jakości nocnego odpoczynku. Jedną z mniej oczywistych właściwości naparu z liści melisy jest również pomoc w zwalczaniu stanów lękowych. Jeśli Twoje problemy ze snem mają podłoże nerwowe, wypicie melisy to strzał w dziesiątkę!

2. Mięta na zdrowy sen – leczy wszelkie zaburzenia snu. Właściwości rozkurczające herbaty wpływają pozytywnie na układ nerwowy, odprężają ciało i umysł oraz łagodzą stany napięcia. Działanie uspokajające nie jest jedynym argumentem przemawiającym na korzyść mięty. Herbata miętowa doskonale nawadnia organizm oraz ma niezwykle pozytywny wpływ na układ pokarmowy. Napar możesz wypić także dla przyjemności – pyszny, kojący aromat mięty na pewno poprawi Twoje samopoczucie i wprawi w świetny nastrój tuż przed udaniem się na spoczynek. Zimą gorąca herbata z mięty rozgrzeje zziębnięte ciało, a latem orzeźwiający napój ugasi pragnienie. Mięta powinna zatem na stałe zagościć w wieczornym rytuale, przygotowującym Cię do energetyzującego, zdrowego snu!

3. Lawenda na zdrowy sen – to jeden z najlepszych sposobów na bezsenność. Jej właściwości uspokajające zostały zauważone już w czasach starożytnych. Olejek eteryczny, który wydzielany jest przez roślinę, obniża aktywność układu nerwowego. Dlatego też napar lub herbatka z lawendy przyspieszają zasypianie oraz łagodzą stres, który negatywnie oddziałuje na jakość snu. Ponadto, lawenda jest idealnym elementem aromaterapii. Relaksująca kąpiel w jej płatkach bez dwóch zdań wprawi Cię w doskonały nastrój! Ciekawą alternatywę stanowią płócienne lub bawełniane woreczki, zawierające suszone kwiaty lawendy, które warto położyć w łóżku blisko poduszki. Lawendę możesz zasadzić samodzielnie w ogródku lub niewielkiej doniczce. Oprócz właściwości zdrowotnych, będziesz mogła cieszyć się pięknym zapachem, a także walorami wizualnymi tej pięknej i wyjątkowej rośliny ozdobnej.

4. Rumianek uznawany jest za najpopularniejszą i najskuteczniejszą herbatę, pomagającą w walce z bezsennością. Związki i olejki eteryczne zawarte w herbacie rumiankowej zwalczają stres i rozluźniają mięśnie. Właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne sprawiają, że rumianek jest również doskonałą herbatką na zdrowy sen dla dzieci. Napary łagodzą podrażnienia dziąseł, zwalczają alergie skórne oraz niwelują skutki zapalenia spojówek.

5. Waleriana na dobry sen, czyli kozłek lekarski, posiada doskonałe właściwości nasenne, przeciwlękowe i rozkurczające. Co ciekawe, napar ten stosowany były już w czasach II wojny światowej jako środek uspokajający dla żołnierzy, potrzebujących pomocy w walce ze stresem i stanami lękowymi. Odkryto wówczas, ze waleriana umożliwia szybsze zaśnięcie oraz wydłuża czas snu. Jeśli często budzisz się w nocy, cierpisz na bóle głowy lub nerwowość, herbata z kozłka lekarskiego pomoże Ci uporać się z tymi problemami. Waleriana polecana jest szczególnie osobom starszym, cierpiącym na bezsenność.

6. Napar z szyszek chmielu zwalcza nadmierną pobudliwość, rozdrażnienie i nerwowość, które uniemożliwiają zapadnięcie w zdrowy, odprężający sen. Ważnym walorem zdrowotnym szyszek chmielu jest wywoływanie fazy głębokiego snu, podczas której Twój organizm może się w pełni zregenerować. Surowiec kojarzony głównie z przemysłem piwowarskim działa także przeciwbólowo, obniża ciśnienie krwi oraz wspomaga trawienie.

7. Właściwości uspokajające i relaksujące liści lipy czynią ten naturalny produkt doskonałym rozwiązaniem na trudności w zasypianiu. Ponadto, liście lipy to świetne remedium na zmęczenie umysłowe, które może doskwierać Ci po ciężkim i wymagającym dniu wypełnionym pracą lub nauką. Herbatę z liści lipy możesz osłodzić łyżką miodu – tak przygotowany napar rozgrzeje Twoje ciało i pozwoli zapaść w głęboki sen.

__________

TEKST: Alicja Milczarczyk

Inne Artykuły: