Inspirander

Strona główna / TEMAT DNIA / Na czym polega dieta ketogeniczna?

 Diety,

Na czym polega dieta ketogeniczna?

9 grudnia, 2020

Ludzki organizm jest niezwykle złożoną maszyną, do której działania potrzebujemy jakościowego paliwa. Zachodzi w nim przecież mnóstwo procesów. Pragniemy podbijać świat, często nie wiedząc z jakich źródeł możemy pozyskać energię. Przyjęło się, że najważniejszym jej dostawcą dla człowieka są węglowodany. A co z analogicznymi właściwościami tłuszczów?

Dieta ketogeniczna - ketoza

Stan pozyskiwania przez nas mocy z lipidów zgromadzonych w tkankach nazywamy ketozą. Efektywnie spalamy tłuszcz, czego szczególnie pożądają osoby z nadprogramowymi kilogramami. Wówczas stężenie ciał ketonowych we krwi jest większe niż zawartość glukozy. Nasi przodkowie początkowo nie mieli dostępu do owoców, warzyw i zbóż. Podstawowe źródło energii stanowiły tłuszcze – tak jest właśnie w diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna - Dla kogo stworzono dietę ketogeniczną oraz jakie są jej zalety?

Dieta keto sprawdzi się u osób pragnących zadbać o lepszą sylwetkę, a co za tym idzie – zmniejszyć ilość przyjmowanych kalorii i zredukować tkankę tłuszczową. Istnieje również szereg schorzeń będących wskazaniem do stosowania tego sposobu odżywiania, takich jak: stwardnienie guzowate, zespół Retta, wrodzone błędy metabolizmu bądź lekooporna padaczka u najmłodszych. Pierwsze efekty diety ketogenicznej są odczuwalne po kilku dniach od stosowania.

Dieta ketogeniczna - zalety:

– wzrost energii

– poprawa samopoczucia

– dynamiczny spadek masy ciała

– redukcja nadmiaru wody

– ograniczony apetyt na słodycze

– wspomożenie walki z insulinoopornością

Dieta ketogeniczna - co jemy na diecie ketogenicznej?

Na diecie ketogenicznej należy spożywać głównie produkty o dużej zawartości tłuszczu, najlepiej nieprzetworzone. Ok. 86% dziennego zapotrzebowania energetycznego pokryte jest przez tłuszcze. Tłuszczów nasyconych dostarczą nam masło, olej kokosowy czy smalec, natomiast nienasyconych: orzechy, awokado lub oliwki. Świetnym przykładem dania na na diecie ketogenicznej jest jogurt naturalny z dodatkiem malin i nasion chia. Owoce takie jak banan czy mango mają dużą zawartość cukru, dlatego zalecamy na diecie keto spożywanie truskawek, jagód, jeżyn i śliwek. Podczas stosowania takiego sposobu żywienia powinno się wdrożyć suplementację witaminy D, wapnia oraz witamin rozpuszczalnych w wodzie.

Dieta ketogeniczna - wady

Zwiększona podaż tłuszczów w diecie keto może doprowadzić do problemów z jelitami, nerkami oraz gospodarką hormonalną. Nadmierna senność i uczucie zmęczenia to symptomy, które mogą mieć miejsce u organizmów nietolerujących tego stylu żywienia. Przy zmianie dotychczasowych nawyków na dietę ketogeniczną, warto skorzystać z pomocy dietetyka, ponieważ nie dla każdego okaże się ona złotym środkiem.

Tekst: Weronika Zając

Inne Artykuły: