Inspirander

Strona główna / TEMAT DNIA / DOBRE SAMOPOCZUCIE / Jak morsować, żeby nie zachorować?

 DOBRE SAMOPOCZUCIE,

Jak morsować, żeby nie zachorować?

24 stycznia, 2021

Moda na morsowanie ogarnęła całą Polskę, a miłośnicy zimnych kąpieli wyliczają korzyści dla zdrowia płynące z tej zimowej praktyki. Podpowiadamy, jak morsować, żeby uniknąć nieprzyjemnych, a nawet niebezpiecznych dla zdrowia skutków ekstremalnego zimna.

IG @gillymcarthur

Jak morsować, żeby nie zachorować – zimna woda nie dla każdego?

Choć coraz więcej osób docenia prozdrowotne właściwości zimnej wody, to jednak nie każdy i nie od zaraz może stać się morsem. Osoby cierpiące na choroby krążenia w pierwszej kolejności powinny skonsultować się z lekarzem. Zanurzenie ciała w bardzo zimnej wodzie wywołuje m.in. przyspieszenie akcji serca, co może być niebezpieczne dla osób z problemami kardiologicznymi. Lekarze jako główne przeciwskazania do morsowania wskazują takie choroby, jak padaczka, nadciśnienie tętnicze, borelioza oraz choroby mózgu. Jeśli chcesz bezpiecznie i bez obaw korzystać z zimowych kąpieli, konsultacja ze specjalistą pozwoli Ci wykluczyć ewentualne zagrożenia i cieszyć się w pełni korzyściami z morsowania.

Jak morsować, żeby nie zachorować – od czego zacząć?

Morsowanie wymaga przygotowań i systematycznych treningów – specjaliści podkreślają, że organizm powinien stopniowo adaptować się do niskich temperatur. Krótkie, zimne prysznice w warunkach domowych na dobry początek pozwolą łatwo i bezpiecznie przyzwyczaić się do zimna. Warto też konsekwentnie zmniejszać temperaturę w mieszkaniu oraz ubierać się lżej, częściej wybierać sport i różne aktywności na świeżym powietrzu. Z morsowania powinny zrezygnować osoby, które w danym momencie czują spadek formy lub są przeziębione  – lodowata woda może tylko pogorszyć ten stan albo wywołać powikłania.

IG @dancromb
IG @gillymcarthur

Kilka niezbędnych porad, jak bezpiecznie morsować bez narażania się na infekcje

1. Zimną kąpiel najlepiej brać na czczo lub kilka godzin po posiłku

2. Przed zanurzeniem się w wodzie konieczna jest solidna rozgrzewka ok. 15 minut. Ważne jest, by była dosyć intensywna, jednak należy unikać sytuacji, w której spoceni wchodzimy do lodowatej wody – może się to zakończyć wówczas poważną infekcją i wysoką gorączką.

3. By uniknąć wyziębienia, przed kąpielą należy szybko rozebrać się i od razu wejść do wody, trzymając ręce w górze. Ważną wskazówką jest przygotowanie ręczników i ubrań na zmianę z taką precyzją, by po wyjściu z wody móc niezwłocznie się wysuszyć i ubrać – bez przedłużania momentu pozostawania mokrym na ekstremalnym zimnie.

4. Woda sięgająca do szyi utrudnia oddech i wpływa na tętno, dlatego osoby początkujące powinny zanurzyć się tylko częściowo i tylko na kilkadziesiąt sekund. Z każdą kolejną sesją ten czas można wydłużać i pozostaje on kwestią indywidualną – zależy od wieku, stanu zdrowia i doświadczenia. Morsy z długim stażem mogą sobie pozwolić na ponowne wejście do wody.

5. Po wyjściu z wody, ciało należy dokładnie osuszyć, a ubieranie rozpocząć od górnych partii ciała. Zadbaj, by Twoje ubranie było odpowiednio ciepłe.

6. Przygotuj termos z ulubioną herbatą – gorący napar idealnie rozgrzeje Cię od środka po seansie w lodowatej wodzie.

Skompletuj niezbędnik morsa z Inspirander.pl

429,00 
89,99 
180,00 
209,00 

Tekst: Monika Laskowska-Baszak

Inne Artykuły: