Inspirander

Strona główna / COVER STORY / SPORT / Najlepszy czas na trening

 Porady,

Najlepszy czas na trening

12 listopada, 2020

Wydawałoby się, że najlepsze efekty przynoszą ćwiczenia zaplanowane rano? Nic bardziej mylnego! Mamy dobre wieści dla wszystkich śpiochów, którzy skoro świt ze snem na oczach, zmuszają się do rozgrzewającej przebieżki. Badania obalają mit związany z rzekomą efektywnością wczesnoporannego fitnessu. Okazuje się, że nasz organizm pracuje na znacznie większych obrotach dopiero popołudniami. Jeśli dzisiaj znowu zamieniłaś dres na piżamę i wygodne łóżko, nic straconego!

Najlepszy czas na trening

Od zawsze słyszymy, że wieczorny trening to zły pomysł. Fitnessowi guru powtarzają jak mantrę formuły, że późny trening podnosi ciśnienie krwi, rozgrzewa i nadmiernie pobudza organizm, podnosi adrenalinę zmuszając nie tylko ciało, ale i mózg do nadmiernej aktywności, niewskazanej kilka godzin przed snem. Według niektórych zbyt intensywna sesja może powodować problemy z zasypianiem, zaburzając nasz rytm dobowy. Okazuje się jednak, że wcale nie musi tak być. Badania jednoznacznie potwierdzają, że cały czas byliśmy w błędzie.

Wieczorna sesja na macie czy intensywne cardio po godzinie osiemnastej mogą być znacznie lepsze dla naszego organizmu niż solidny wyrzut adrenaliny ufundowany tuż po wyjściu z łóżka. Po jedenastu godzinach od momentu przebudzenia nasz organizm pracuje efektywniej. Po godzinie siedemnastej wzrasta siła mięśni, osiągając poziom znacznie wyższy niż w godzinach przedpołudniowych. Płuca pracują znacznie lepiej, solidnie dotleniając organizm, a nasz mózg jest gotowy do cięższych i bardziej wymagających ćwiczeń fizycznych niż rano, wyrwany z sennego błogostanu. 

Zdjęcie: IG @mvb
Zdjęcie: IG @mvb

Najlepszy czas na trening

Na tym plusy nocnego treningu się nie kończą. Naukowcy potwierdzają również, że wieczorne poziomy hormonów i glukozy we krwi sprzyjają lepszemu metabolizmowi. Dobry wycisk po pracy przyspiesza przemianę materii i procesy spalania tłuszczu. Co więcej, ćwiczenia wcale nie powodują bezsenności, wręcz przeciwnie sprzyjają szybkiemu zasypianiu i podnoszą jakość naszego snu. Trening rozładowuje całodzienny stres i normuje poziomy hormonów, ciśnienie krwi i rytm pracy serca. Uwalnia się zdrowa dawka dopaminy, która sprzyja regeneracji organizmu. 

Zdjęcia: IG @mvb 

Tekst: Maja Nowakowska 

Inne Artykuły: