Inspirander

Strona główna / COVER STORY / Odporność kontra jesień

 COVER STORY,

Odporność kontra jesień

15 października, 2020

Obecna pora i czasy, w których żyjemy wystawiają nasz organizm na próbę przetrwania. Chore zatoki, kaszel i migreny to następstwa szybkiego przeobrażenia lata w deszczową i pochmurną porę roku. Obowiązki i chęć życia nie mogą zostać powstrzymane przez nagłe przeziębienie! Klasyczne mleko z miodem nie zwalczy jednak wszystkich dolegliwości. Oto rady, które wzmocnią Twoje ciało i umysł w tym trudnym atmosferycznie okresie.  

Oczywiście regularne, pełnowartościowe posiłki oraz ruch są podstawą przy wzmacnianiu układu odpornościowego. Suplementacja stanowi jedynie dobre uzupełnienie właściwego odżywiania. Jaką witaminę przyjmować szczególnie jesienią?

     Witamina D – warto ją przyjmować, ponieważ rzadziej wychodzimy na świeże powietrze, a dni stają się krótsze i mniej słoneczne niż dotychczas. To właśnie słońce jest niezbędne do syntezy witaminy D. Intensywność tego procesu jest uzależniona od ilości tkanki tłuszczowej. Osoby borykające się z otyłością syntetyzują jej mniej od ludzi szczupłych. Dzięki tej witaminie odbywa się wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz prawidłowa mineralizacja kości.

Witamina D wpływa dodatkowo na prawidłowe działanie mechanizmów obronnych organizmu, poprawia samopoczucie, a także redukuje ryzyko występowania wielu schorzeń, np. nowotworu pęcherza moczowego.

Źródła: tłuste ryby morskie i ich oleje, mięso, jaja oraz grzyby.

Dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy D wraz z pokarmem nie jest proste. Wiązałoby się to przykładowo ze spożywaniem 150-200 g łososia pieczonego codziennie. Szacuje się, że wraz z dietą dostarczamy raptem 10-20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D!

Probiotyki dbają o stan mikroflory jelitowej. To właśnie w jelitach gromadzą się komórki układu odpornościowego. Dzięki nim szkodliwe substancje pochodzące z żywności nie przenikną do organizmu. Stała probiotykoterapia pod postacią tabletek zbuduje swego rodzaju tarczę ochronną.

Pomocna będzie żywność zawierająca mikroorganizmy: kiszona kapusta i ogórki, fermentowane produkty mleczne lub kombucha, tzw. grzyb herbaciany.

Przyprawy mocy, zwłaszcza o właściwościach rozgrzewających, pomogą zwalczyć wszelkie infekcje zapalne. Należą do nich:

Imbir – działa napotnie, dzięki temu infekcja szybciej Cię opuści.

Cynamon – wykazuje właściwości antynowotworowe.

Kurkuma – zwalcza wolne rodniki.

Kardamon – doskonałe remedium na problemy trawienne.

Chilli – przyśpiesza metabolizm.

Pieprz cayenne – oczyszcza drogi oddechowe.

Przyprawy mocy powinny na stałe zagościć w Twej kuchni. Rośliną, którą także warto dodawać do porannych omletów czy innych dań jest oregano. Stanowi dobre źródło witaminy C o właściwościach antygrzybicznych i przeciwbakteryjnych.

Shoty odpornościowe, czyli dawka energii z jednoczesną ochroną przed chorobami. Te na bazie soku z cytryny i wymienionych powyżej przypraw uzupełnią niedobory wielu witamin. Możemy przygotować je w warunkach domowych bądź zdecydować się na gotowy zestaw. Shoty odpornościowe są kompozycją prozdrowotnych roślin, wzbogaconą syropem z agawy. Tłoczone na zimno, o płynnej formule, przyśpieszają wchłanianie substancji odżywczych do krwiobiegu

Schisandra to kolejny pomocnik w walce z infekcją! Zwana cytryńcem chińskim, wykorzystywana jest w medycynie Dalekiego Wschodu. Owoce tej rośliny to intensywnie czerwone jagodySchisandra podnosi poziom glutationu – jednego z najsilniejszych antyoksydantów produkowanych w naszym ciele. Czemu jest produktem wartym uwagi? Chroni przed stresem psychicznym i fizycznym. Korzystnie wpływa na wytrzymałość (czego szczególnie potrzebują sportowcy!). Ponadto regeneruje tkankę wątrobową. Wystarczy jedna porcja suplementu dziennie. 

Nic nie wzmocni naszego ciała tak jak holistyczne podejście do zdrowia, prowadzone przez cały rok. Chwilowa dieta lub doraźna suplementacja nie są wystarczające. Organizm to nasz dom, o który należy dbać przez całe życie!

Tekst: Weronika Zając

Inne Artykuły: